Sociálně patologické jevy,
Sociálně patologické jevy vnímáme jako celek a až po té ho dělíme na prevenci drogových závislostí a kriminality.
Prevence sociálně patologických jevů u dětí v působnosti naši školy představuje aktivity v následujících oblastech.
- Drogová závislost, alkoholizmus, kouření.
- Šikana, vandalismus a další formy násilného chování.
- Virtuální drogy/ počítače, televize, video/.
- Záškoláctví.
- Xenofobie/ nedůvěra, nepřátelství ke všemu cizímu/, rasizmus/ nenávist vůči jiné rase/, intolerance/ nesnášenlivost/, antisemitizmus/ nenávist vůči Židům.
- Patologické hráčství.
- Kriminalita.
- Ohrožování mravní výchovy mládeže
Primární prevence.
Primární prevenci rozumíme veškeré aktivity realizované s cílem předejít problémům a následkům spojeným se sociálně patologickými jevy, případně minimalizovat jejich dopad a zamezit rozšíření.
Prevence v rodině.
Jedním z typických rysů výchovných přístupů v rodinách problematických dětí je nepružný a úzký výběr výchovných přístupů.
- Nekonečné domlouvání.
- Mlčení, ve kterém rodiče dávají najevo svůj hněv a rezignaci.
- Jednorázové a nedůsledné prosazování sankcí.
- Vymáhání slibů.
Pravidlo tří P.
- Pozornost – věnujte dětem pozornost, klaďte jim otázky, hlaďte je, objímejte…
- Pozitivní hodnocení – když hodnotíte, učíte je rozeznávat, co bylo špatně a co dobře - ukazujte jim, že si umíte všimnout a mluvit o něčem, co v nich je dobré. To se musí naučit, aby si to občas dokázaly říct samy sobě.
- Pravdivost – pravdivost není absolutní upřímnost – ta může být bezohledná. Dětem se nemá lhát a jako rodiče byste měly žít podle svých názoru a hodnot – zvláště těch, které dětem říkáte.