Nové pojetí 1. tříd

Obsah vzdělávání je dán školním vzdělávacím programem, zároveň vychází i ze zájmů a potřeb dětí, je integrován do smysluplných celků, které podporují porozumění souvislostem. V některých třídách se učí matematika Hejného metodou a psaní písmem Comenia Script. Výuka čtení probíhá buď analyticko-syntetickou, nebo genetickou metodou.

Proto chceme při vzdělávání všech dětí vycházet z principů programu Začít spolu. Program Začít spolu uznává, oceňuje a podněcuje vývoj těch charakteristických rysů osobnosti, které jsou v současné a v rychle se měnící společnosti 21. století obzvlášť potřebné. Intenzivně rozvíjí tři klíčové životní dovednosti dnešní doby -  komunikaci, spolupráci a řešení problémů. Důraz je kladen na úctu k dítěti, respekt, důvěru, porozumění důležitým pojmům a principům.

Směřujeme k rozvoji individuálních schopností dětí a k pozitivnímu vztahu k učení. Důležité je samostatné rozhodování, volba dítěte a přijímání odpovědnosti za ni. Připravujeme děti na to, aby se v budoucnu aktivně zajímaly o učení, uměly se samy a efektivně učit, učení je bavilo a nebylo pro ně spojeno s nadměrným stresem.   Zajištěním bezpečného prostředí dětem poskytujeme prostor svobodně vyjadřovat a sdílet své vlastní zkušenosti, zážitky a pocity při své cestě za poznáním. Snažíme se individuálně podporovat jejich rozvoj, vést je k aktivitě, samostatnosti i zodpovědnosti. Pravidla pro práci a chování vytvářejí učitelé společně s dětmi. Každý nese osobní odpovědnost za své jednání.

Ve třídách děti pracují individuálně, ve dvojicích i menších a větších skupinkách. Zaměřujeme se na schopnost pracovat v týmu, dokázat přijmout svou roli, asertivně vyjadřovat své postoje, tolerovat a být schopný kompromisu, respektovat další členy týmu, pomáhat a spolupracovat. Nové poznatky jsou nástrojem k porozumění okolnímu světu i sobě samým. Znalosti si budují děti samy. Učitel vede děti nepřímo tím, že vytváří podnětné prostředí a podmínky pro integrované (celostní) učení. Vzdělávací aktivity vycházejí z práce s více informačními zdroji (mimo učebnic využíváme encyklopedie a slovníky, včetně elektronických). Součástí tříd je knihovnička a skřínky s dostatkem pomůcek a materiálů, které mají děti volně k dispozici.  Důraz je kladen na propojení učení s reálným světem nejen ve výuce, ale také prostřednictvím kontaktu s odborníky, návštěvy institucí, naučné a poznávací výlety, pracovní dílny a workshopy.

Podporujeme rozmanitost a odlišnosti, seznamujeme děti s jinými kulturami a vedeme k jejich respektování. Umožňujeme každému dítěti rozvoj vlastním tempem, integrovat individuální cíle do obvyklých denních činností a do celkového týdenního plánu.

Hodnocení zachycuje individuální pokrok každého dítěte, probíhá průběžně a neformálně. Finální hodnocení je formulováno na základě mnoha podkladů (ukázky prací dítěte, záznamy rozhovorů s dítětem, pozorovací archy), které zachycují průběh učení dítěte v různých situacích. Na procesu hodnocení se podílejí společně s učitelem také děti.

Rodiče jsou ve škole vítán. Škola je součástí komunity, je jí otevřená. Rodina je prvotní a nezastupitelná ve výchově dítěte, rodiče jsou považováni za partnery učitele. Očekává se jejich přímá účast na školním vzdělávání jejich dítěte, i formou osobní účasti ve třídě. Komunikace s rodinami je průběžná, je zaměřena na stanovování vzdělávacích cílů pro každé dítě.